Uudised
   
Uudiste arhiiv
   

Omavalitsus
   
Volikogu
KOV valimised 2013
Õigusaktid
Vallavalitsus
Vallavanem
Avalik teave
Isikuandmete töötlemine
Tööhõiveprojekt
Haldusreform
   

Bannerid
SA Innove logo
Lõuna-Eesti KOV-de noorsootööalane koostööprojekt


Uudiste arhiiv

SisukaartPrindi


Südamenädala „Sinu sammud loevad“ üritused Valgamaal 2013

15.04.2013

Programm "Tervislikke valikuid toetavad meetmed 2013-2014"

15.-21.aprill 2013
Ürituse nimetus:   Juku-Peedu orienteerumistrimmi südamenädala eri
Toimumise koht:  Lüllemäe orienteerumise püsirajad
Toimumise aeg:   15.04.2003 kell 00.01 – 21.04.2003 kell 24.00
Ürituse kirjeldus:   kaardi ja kompassiga või nutitelefoni MOBO rakendusega karmi ja kauni Karula avastamine/taasavastamine
Korraldaja:   OK Juku-Peedu
Korraldav isik:   Toivo Kotov
Lisainfo: www.jukupeedu.ee
 

16.aprill 2013
Ürituse nimetus: 13. Valga Kevadised Tervisetunnid
Toimumise koht: Valga Pedeli  virgestusala (rannamaja juures)
Alguse kellaaeg: 16.00-19.00
Ürituse kirjeldus:  Käimine, rattasõit, jooks, kepikõnd  ( 2 -6 km)
Korraldaja:  SA Valga Sport
Kontaktisik:  Kristo Uppin
Lisainfo:  kristo@valgasport.ee tel. 53477272
 

18.aprill 2013
Ürituse nimetus: Sinu sammud loevad (Punase Risti aktiivi liikmetele)
Toimumise koht: Valga, Pedeli  virgestusala kergliikluse rajal, osalejate registreerimine, start ja    finiš J.Kuperjanovi  3A -34 (PR ruumides)
Alguse kellaaeg: 17.- 20.00
Ürituse kirjeldus:  Käimine, jooks, kepikõnd  (4 km)
Korraldaja:  EPR Valgamaa Selts
Kontaktisik:  Aina Pääro
Lisainfo:  valgamaa@redcross.ee;  tel  52 57 250
 

19. aprill 2013
Ürituse nimetus: Kontorirottide südamepäev
Toimumise koht: Valga, Pedeli virgestusalal
Alguse kellaaeg: 14.00
Ürituse kirjeldus:  Käimine, rattasõit, jooks, kepikõnd  ( 2 -12 km)
Korraldaja:  Valga Maavalitsuse tervisenõukogu
Kontaktisik:  Leili Saluveer
Lisainfo:  leili.saluveer@valgamv.ee; tel. 76 66176

 

19.aprill 2013
Ürituse nimetus: Rahvusvaheline jalgsimatk (kaasatud on ka Läti)
Toimumise koht: Essemäe
Alguse kellaaeg:               11.00
Ürituse kirjeldus: matk(15 km)  ja paadimatk
Korraldaja:  Valga Politsei
Kontaktisik:  Linda Oks
Lisainfo:  linda.oks@politsei.ee ;  tel: 76 68137

 

20. aprill 2013
Ürituse nimetus: Tervisepäev „Terve Tõrva“
Toimumise koht: Tõrva Noortekeskus
Alguse kellaaeg: 10.00
Ürituse kirjeldus: Tervisliku salati konkurss „Terve Tõrva salat“, mõõdetakse tervisenäitajaid
Loeng „Kolesterool-sõber või vaenlane!“ -Peep Põdder, Jõgeva Haigla peaarst
Päeva meeleolu loovad humoorikad etteasted TÕRVA TILGAD „Meditsiin läbi huumori“.
Looduslike toidulisandite esitlus ja võimalus kohapeal soodushinnaga osta
Korraldaja: Tõrva Linnavalitsus, Tõrva Tervisekeskus esitlevad: Tõrva kultuurimaja ja Tõrva Noortekeskus korraldavad
Kontaktisik:  Heli Holm
Lisainfo:  tervisekeskus@torva.ee; tel.5155282

20. aprill 2013
Ürituse nimetus: Puka vallarahva liikumispäev
Toimumise koht: Puka staadion
Alguse kellaaeg: 12.00
Ürituse kirjeldus: kõpikõnd
Korraldaja:  Puka Vallavalitsus,  vallavanem
Kontaktisik:  Heikki Kadaja
Lisainfo:   heikki.kadaja@puka.ee; tel.7669411
 

20. aprill 2013
Ürituse nimetus: Tõlliste valla südamepäev
Toimumise koht: Tsirguliina rahvamaja ja kooli staadion
Alguse kellaaeg: 14.00
Ürituse kirjeldus: Kepikõnd, jooks, rattasõit.
Korraldaja:  Tõlliste valla spordinõunik
Kontaktisik:  Arne Nõmmik
Lisainfo:  anommik@hot.ee; tel 5297963
 

20.aprill 2013
Ürituse nimetus: Helme valla liikumispäev
Toimumise koht: Helme lossiplats  ja Ritsu Linna küla
Alguse kellaaeg: 12.00
Ürituse kirjeldus: Kepikõnd, käimine,  jooks, rula – ja rattasõit.
Korraldaja:  Ritsu Spordibaas
Kontaktisik:  Jaak ja Mare Raidve
Lisainfo:  mareraidve@hot.ee; tel 5256978
 

21. aprill 2013
Ürituse nimetus: Suur maakondlik liikumispäev
Toimumise koht: Tõrva Gümnaasium
Alguse kellaaeg: 12.00
Ürituse kirjeldus: Kepikõnd, käimine, jooks, rattasõit
Korraldaja:  MTÜ ABC Arendus ja Valga Maavalitsus
Kontaktisik:  Siim Ausmees, Leili Saluveer
Lisainfo:  siimausmees@gmail.com; tel 5032748
 Leili.saluveer@valgamv.ee; tel 76 66176
 

21.aprill 2013
Ürituse nimetus: Taheva valla matk
Toimumise koht: Hargla kool
Alguse kellaaeg: 12.00
Ürituse kirjeldus:  matk 10 km
Korraldaja:  Taheva Vallavalitsus ja Hargla kool
Kontaktisik:  Monika Rogenbeum
Lisainfo:               vallavanem@taheva.ee;  tel  5109822
 

21.aprill 2013
Ürituse nimetus: Rattamatkade sarja II matk marsruudil Tõrva-Riidaja –Tõrva.
Toimumise koht: Tõrva Gümnaasium
Alguse kellaaeg: 12.00
Ürituse kirjeldus:  rattasõit
Korraldaja:  Tõrva Spordiklubi Vitraa˛
Kontaktisik:  Viljo Grauding
Lisainfo:               Tel: 5127219
 

21. aprill 2013
Ürituse nimetus: 1. Otepää Matk
Toimumise koht: Tehvandi-Munamägi-Servamägi-Poslovitsa
Alguse kellaaeg: Ühine start kell 09.00 Tehvandi staadionikohviku parklast
Liikumisviis:  käimine, kepikõnd
Ürituse kirjeldus: Algab taas Otepää Matkade sari, mille esimene etapp toimub Südamenädala raames ka ühismatkana. Omaette matkajate jaoks on sihtpunkt Poslovitsal avatud kell 9.00-11.00
Korraldaja:  SA Otepää Spordirajatised, SA Otepää Turism
Kontaktisik:  Martin Teder, Margo Krüünvald
Lisainfo:  martin.teder@otepaa.ee  tel 56242785
margo@otepaa.ee tel 5077536


Rohkem liikumist ja vähem soola teeb südame õnnelikuks
Margus Viigimaa, südamearst


Sel aastal toimub südamenädal „Sinu sammud loevad“ 15.-21. aprillil, mis tähistab selle olulise iga-aastase traditsiooni 21. toimumiskorda. Miks me räägime sel puhul just liikumisest? Sest regulaarne liikumine on parim viis ennetada südamehaigustesse haigestumist.
Kehaline aktiivsus normaliseerib vererõhku, vähendab „halva“ ja suurendab „hea“ kolesterooli taset, langetab tromboosiriski, kehakaalu ning parandab meeleolu. Liikumisega parandame ainevahetust, mis hoiab ära suhkruhaiguse tekke. See on võimalus teha oma kehale ja vaimule hindamatu teene, mida keegi teine meie eest teha ei saa.


3 kilomeetrit või 30 minutit
Uuemad uuringud näitavad, et südamehaiguste ennetamiseks on kõige olulisem liikumisharrastuse regulaarsus mitte niivõrd intensiivsus. Eesti Kardioloogide Selts soovitab südame kaitsmiseks 3 kilomeetrit kõndi või 30 minutit ükskõik millist mõõdukat liikumist päevas. Suurema koormusega tervisetreeninguks sobivad kõige paremini kepikõnd, sörkjooks, ujumine, jalgrattasõit, tantsimine, sõudmine, uisutamine ja rulluisutamine. Südame ja veresoonte kaitsmiseks on vaja vähemalt kaks tunnipikkust treeningut nädalas.
Ajapuudusest tulenev tervisetreeningust ja liikumisest loobumine on sissejuurdunud eksiarvamus, mida tuleks kindlasti muuta. Liikumisest saadav lisaenergia on just see, mis muudab töö produktiivsemaks ja kvaliteetsemaks. Sellest saavad hästi aru need, kes tegelevad regulaarselt tervisespordiga. Alustamiseks on vaja see lisaaeg päevaplaani sisse planeerida. Edaspidi kompenseerub see ajakulu kuhjaga töö efektiivsuse tõusu näol.
Hädavajaliku kehalise koormuse võib saada koos igapäevaste toimetustega, kui teha vähemalt 6000 sammu päevas. Ideaalseks eesmärgiks oleks aga 10 000 sammu. Alustage väikestest asjadest! Kasutage lifti asemel treppi, parkige oma auto uksest kaugemale, tulge bussist mõni peatus varem maha. Kõik see tugevdab tervist. Parajast koormusest annab tunnistust meeldiv reipus, toonuse tõus ja energiatulv. Paraneb ka meeleolu ja une kvaliteet. Lisaks südamehaigustele saame regulaarse kehalise aktiivsusega langetada ka vähihaiguse riski.
Liikumine on oluline ka vanematele ja kroonilisi haiguseid põdevatele inimestele, see ei lase haigusel edasi areneda ja teeb mitmete haiguste all kannatajad isegi tervemaks. Uuringud on näidanud, et liikumist harrastavad eakad on tervemad ja tulevad oma eluga paremini toime. Sobiva intensiivsusega kehaline koormus leevendab krooniliste haiguste vaevuseid ja võib vähendada ravimite (eriti uinutite ja antidepressantide) tarvitamise vajadust. Südamehaigusi, hüpertooniatõbe, suhkurtõbe, osteoporoosi ja liigesehaiguseid põdevad patsiendid peavad liikumisstiilide ja liikumise intensiivsuse osas kindlasti nõu pidama oma arstiga.
 

Oled see, mida sööd
Südametervis sõltub väga suurel määral ka sellest, mida me sööme. Süües päevas vähemalt 500 grammi puu- ja köögivilju, rohkem kiudaineid ja vähem loomseid rasvu sisaldavaid toiduaineid ning piirates toidu soola- ja suhkrusisaldust, kaitseme südant ja veresooni enam kui me oskame seda omale  ette kujutada.
Üks kõrgvererõhu ja südamehaiguste põhjusi on ülearune keedusoola tarvitamine. Umbes kolmandik inimestest on n-ö soolatundlikud – süües rohkem soola, tõuseb neil vererõhk oluliselt. Soolatarbimise piiramine langetab oluliselt vererõhku. Päevanormiks on 3-5 grammi keedusoola. Selle koguse saame toidust tegelikult juba märkamatult kätte. Palju soola on näiteks vorstides, leivas ja tomatimahlas (6-8 grammi liitris). Umbes 80% tarbitavast soolast on varjatud valmistoitudes. Keskmine Eesti inimene tarbib soola vajalikust mitu korda rohkem.
Vererõhku tõstab keedusoolas sisalduv naatrium. Kaalium ja magneesium aga langetavad seda. Seepärast tasub eelistada kaaliumi- ja magneesiumisisaldusega mineraalsoola. Kaalium on vererõhu normis hoidmiseks olulise tähtsusega. Puu- ja köögiviljad on üsna kaaliumirikkad, sisaldavad palju vitamiine ja mineraalaineid ning on teraviljatoodete järel parimad kiudainete allikad.
Ka vähene kaltsiumsisaldus organismis võib tõsta vererõhku. Kaltsiumi peamised allikad on piimatooted, lisaks leidub kaltsiumi päris palju ka hiina kapsas, lehtkapsas ja spargelkapsas. Magneesiumirikkad on rohelised lehtköögiviljad ja maitsetaimed (nt lehtsalat, petersell) ning kuivatatud puuviljad (ploomid, aprikoosid). Süües vähemalt 5 portsjonit ehk peotäit (sellest 3 köögi- ja 2 puuvilju) võimalikult erivärvilisi puu- ja köögivilju, on tõenäoline, et organism saab kätte vajaliku koguse mineraalaineid ning vitamiine.
 

Südamearstina soovin kõigile mõnusaid tunde tervisespordiga tegelemisel. See toob sära silmadesse ja rahulolu südamesse. Siis on süda terve ja elu elamist väärt.


 


Otsing
   
   
Uudised
 
Segaolmejäätmete jäätmeveo teenustasu suuruse määramine
Sangaste Vallavalitsuse 14.03.2017 korraldusega nr 33 määrati segaolmejäätmete jäätmeveo teenustasu suurused, mis hakkavad kehtima 01.05.2017.
 
Mammograafiabuss Sangastes
Kliinikumi mammobuss on 24. märtsil Sangastes (vallamaja juures) ja 27.-28. märtsil Otepääl (Tervisekeskuse juures).
 
Tähelepanu! 23.veebruaril Sangaste Vallavalitsus avatud kell 8.00-12.00
Head Vabariigi aastapäeva!
 
[ Kõik uudised ]
 

Kasulikud lingid
Kiisatamme Kultuuri- ja Puhketalu
Kultuuriinfo
Sangaste Rukkiküla
Valgamaa Arenguagentuur
Valgamaa turismiinfo
Valgamaa.ee
Valgamaalane

 
www kujundamine